قانون حجاب به طور آزمایشی برای ۳ سال اجرایی شد. قانونی مناقشه برانگیز که مشخص نیست در آینده چه نتایجی به دنبال داشته و در سطح کلان، تا چه سطحی نتیجه بخش باشد. باتوجه به شرایط امروز جامعه نیز، نگرانیهایی نسبت به برخوردهای تنشآمیز در زمینه حجاب وجود دارد که مجلس باید نسبت به آنها پاسخگو باشد.
معینالدین سعیدی، نماینده مجلس، درباره اجرای سه ساله قانون حجاب به «فراز» گفت: «با توجه به اینکه لایحه عفاف و حجاب به اصل ۸۵ رفته و کمیسیون حقوقی هم متولی بررسی این موضوع شده بود، طبق قانون، بعد از بررسی لایحه در کمیسیون باید به صحن مجلس میآمد تا درباره مدت اجرای زمان آزمایشی آن بر مبنای اصل ۸۵ تصمیم گیری شود. خیلی از نمایندهها پیشنهاد میدادند که اجرای آزمایشی آن یک سال باشد؛ برخی نیز پیشنهاد ۷ سال را میدادند. طبق قانون مجلس میتواند طرحهایی را که مشمول اصل ۸۵ میشود، در این بازه زمانی مصوب کند تا بر اساس آزمایش اجرا شوند. علی رغم اینکه تلاش شد این طرح یک ساله اجرا شود اما عمده نمایندگان به نظر کمیسیون رای دادند که ۳ سال اجرا شود».
وی درباره اثربخشی قانون حجاب گفت: «درباره اثر بخشی این لایحه بارها گفتهام که تجربه ثابت میکند چنین قوانینی چون مبتنی بر خواست عمده مردم نیست و عموم مردم ملاحظات دیگری دارند، معمولا به جایی نخواهند رسید. الان قانون ممنوعیت استفاده از ماهواره را بیبنید، چند درصد مردم آن را اجرا نمیکنند؟ قانونی که ملاحظات اجتماعی را در نظر نگیرد قابلیت اجرا نخواهد داشت. از طرفی، در این که کشف حجاب یک حرام شرعی است تردیدی نیست. در این هم تردیدی نیست که دشمنان کشور ما برنامههای سنگینی برای به چالش کشیدن نظام خانواده دارند. اما سوال اینجاست که با این روشها میتوانیم فلسفه حجاب را تبیین کنیم؟ پاسخ بنده خیر است. ما نهادهایی داریم که میلیاردها تومان درباره موضوعات فرهنگی اعتبار دارند، تریبونهایی داریم که درباره حجاب تاکید دارند اما آیا اثربخشی لازم را داشتهاند؟ من معتقدم که به جای بحث جریمه برای حجاب، یقه نهادهایی را بگیریم که اعتبار گرفتند و درباره مسائل اعتقادی به جایی نرسیدند. این اعتبارات صرف چه مسائلی شده است؟
وی افزود: شرایط معیشتی جامعه و دهکهای کم درآمد و اشتغال و تورم و مشکلات نظام بانکداری که به نوعی مبتنی بر ربا است و ربا در حکم محاربه با ذات ذوالجلال است تقابل با آن لازمتر است. مشاور رئیس جمهور گفتهاند از 75 هزار مسجد، 50 هزار مسجد خالیست، این نوع رفتارها و محدودیتها بدون ملاحظات جامعه هرگز به نتیجه نخواهد رسید. من دوستان را به رفتار حاج قاسم سلیمانی با دخترانی که حجاب مورد تایید ندارند ارجاع میدهم، ایشان با چه زبانی با این افراد صحبت کردند؟ کشور ایران متعلق به تمام این افراد است. ما که نمیتوانیم فقط در زمان انتخابات باحجاب و بی حجاب را بخواهیم. از طرفی آیا ساز و کار های فنی اجازه میدهد که یک فرد بی حجاب با دوربینهای مدنظر آقایان شناسایی شود؟ تجربه ثابت کرده اثربخشی چنین قوانینی آنگونه که مدنظر وضع کنندگان آن است رخ نخواهد داد.
سعیدی گفت: آیا مترادف دانستن حجاب و عفاف درست است؟ اصلا اینطور نیست، چه بسا انسانهای بیحجابی که دارای عفاف هستند و چه بسا انسانهای با حجابی که زیست عفیفانه ندارند. در دنیا عمده مسلمانان انتخاب پوشش به عهده خودشان است. آیا میتوانیم بگوییم که میلیونها انسان عفت ندارند؟ این نکته که عفاف و حجاب را به یک معنا تلقی کنیم از اساس اشتباه است و بسیار ساده انگارانه است که با وضع چنین قوانینی بتوانیم زیست عفیفانه را در کشور گسترش دهیم. مردم ایران مردم عفیفی هستند، مگر قبل از انقلاب که حجاب اجباری نداشتیم ملت عفت نداشتند؟ هرگز اینطور نیست. ما باید عفاف و حجاب را از هم جدا کنیم.
ویدیو:
سرنوشت دختر علوم تحقیقات
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟